Barnulási tanácsok

Annak érdekében, hogy egészséges módon tudjál szoláriumozni, érdemes betartani az alábbi barnulási tanácsokat.

Milyen bőrtípusba tartozok?

Mielőtt elkezdenénk szoláriumozni, nem árt, ha végig gondoljuk, milyen a bőrünk, milyen bőrtípusba tartozunk. A bőrtípusunk egy öröklött tényező, megváltoztatni nem tudjuk. Ez a genetika tulajdonságunk meghatározza, hogy hogyan reagál a bőrünk az UV-fényre (napra és a szoláriumra egyaránt) és mennyire képes lebarnulni. Már elegendő lehet, ha végig gondoljuk, hogy nyáron nyaraláskor mennyire tudunk lebarnulni, le szoktunk- e égni a napon. A bőrtípustáblázat segít a tájékozódásban, ITT! A bőrtípusunkon kívűl az anyajegyeinket is jó ismernünk. Napozáskor, szoláriumozáskor tanácsos a bőrből kiemelkedő anyajegyeket UV szűrős krémmel bekenni.

Típus Szemszín Hajszín Bőrszín Szőrzet Anyajegy Szoli
1. típus kék, zöld vörös fehér kevés, világos sok, nagy 3 perc
2. típus kék, szürke szőke világos világos sok, kicsi 3-6 perc
3. típus barna világosbarna normál sötét néhány 3-9 perc
4. típus barna sötétbarna kreol sok, sötét kevés 6-15 perc

bőrtípus barnulás / leégés jellemzők
1. típus Nem barnul, mindig leég Nagyon világos bőr, kék szemek, sok szeplő, vöröses-szőke haj
2. típus Ritkán barnul, gyakran leég Világos bőr, kék/zöld szemek, szétszórt szeplők, vöröses-szőke haj
3. típus Normálisan barnul, néha leég Világosbarna bőr, szürke/barna szemek, barna/fekete haj
4. típus Gyorsan barnul, ritkán leég Barna/fekete bőr, barna szemek, fekete haj

Fokozatosan emelt szolizási idő

Fontos, hogy első alkalommal mindig rövid időre feküdjünk be a szoláriumba (3-6 perc), majd fokozatosan, ahogy barnul a bőr, kis egységenként (2-4 perc) emeljük a szoláriumozás időtartamát. Ennek az az oka, hogy minél barnább a bőr, annál több UV fény kell ahhoz, hogy tovább barnuljon. A fokozatosság elvét betartva elérhetjük, hogy a bőrünk sose égjen le. Abban az esetben, ha egy ideje már nem napoztunk vagy szoláriumoztunk vagy más okból elvesztettük bőrünk barnaságát (vírus infekciók után, lázas állapotok után, bőrradírozás után, ha leégtünk), a szoláriumozási időt ismét le kell csökkenteni, pont úgy, mintha most kezdenénk előlről és alkalmanként fokozatosan ismét emelni, olyan ütemben, ahogy a bőrünk egyre barnább lesz.

Kerüld el a leégést!

A bőrünk akkor ég meg, ha több időt napoztunk vagy szoláriumoztunk, mint amennyit az adott időben lévő barnultságunk megengedett volna. Ezért fontos a fokozatosság. A megégett bőr nem lesz szép, lehet, hogy le is hámlik, így a célunk, hogy lebarnuljunk, nem értük el, illetve még egy csomó pénzt is kidobtunk az ablakon. Ami a legfontosabb szempont, hogy a megégés károsítja a bőr szerkezetét.

A leégés tünetei:

  • 1. fokú égési sérülés: A bőr húzódik vagy fáj, piros, meleg, esetleg viszket.
  • 2. fokú égési sérülés: A súlyosabb, ha ezen tünetek mellett még hólyag is keletkezik.

Leégett bőrrel tilos napozni, szoláriumozni. A gyakori napégések növelik a bőrrák rizikóját.

Mértékletesség

A bőrünk barnulása genetikailag meghatározott tényező, ami azt is meghatározza, hogy milyen ütemben képes alkalomról alkalomra barnulni a bőrünk, illetve azt is, hogy milyen mértékű lehet a maximális barnaságunk. Ezt a tulajdonságunkat megváltoztatni nem tudjuk. Mindig csak annyi időre menjünk a szoláriumba, amennyit a bőrünk barnultsága megenged számunkra. A barnulás maximuma is egyénenként változó tulajdonság. Egy kék szemű, fehér bőrű sose lesz olyan barna, mint Salma Hayek vagy Antonio Banderas. A bőre nem képes olyan mértékben lebarnulni, akkor sem, ha többet napozik vagy szoláriumozik a cél érdekében. Nem hibázhatunk, ha odafigyelünk arra, hogy sose égjünk meg.

Használj védőszemüveget!

Az UV-fénytől (nap, szolárium, hegesztő pisztoly fénye) óvni kell a szemünket, mert hosszú távon fenn áll a lehetősége, hogy károsíthatja a szemünket, pl. idős korunkra szürkehályogot okozva, illetve vannak olyan orvosi kutatások, mely a szemet éríntő daganatos elváltozások egyik lehetséges okozójaként is az UV-fényt említik. Ezért tanácsos nyáron UV-szűrős napszemüveget hordani és ezért ajánlott a szoláriumban is védőszemüveget viselni. Ez nem azt jelenti, hogyha a szoláriumban kinyitjuk a szemünket bármi bajunk eredhet belőle, csupán csak annyit, hogy aki rendszeresen szoláriumozik, arra a rövid időre is védje a szemét az UV-sugaraktól. A szoláriumban használt védőszemüvegek csak úgy, mint a napszemüvegek kiszűrik az UV-fényt illetve úgy vannak megtervezve, hogy a formájuk, méretük miatt a teljes arcunk le tud barnulni, nem keletkezik rajta fehér folt. Szemműtét után több hónapig nem ajánlott a szoláriumozás és a napozás, minden esetben az orvos hívja fel a figyelmet és engedélyezi, mikor lehet elkezdeni. Akinek operálták a szemét, fontos, hogy kérje ki az orvosa tanácsát, mikor lehet először szoláriumoznia és hogyan.

Védd anyajegyeidet, szemülcseidet!

Számos anyajegy található a bőrünkön, kinek több, kinek kevesebb. Az a tény, hogy kinek mennyi és milyen anyajegyei vannak, öröklött tulajdonság. Az anyajegyeink száma a korunk előrehaladtával növekszik. Vannak olyan anyajegyek, melyek szépen belesimulnak a bőrünk felszínébe és vannak olyanok, melyek a bőrünk felszínéből kiemelkednek. A bőrünk felületéből kiemelkedő festékes anyajegyet védeni kell a mechanikai sérüléstől, illetve a napozás vagy szoláriumozás alatt is. Ez időre KENJÜK BE AZ ILYEN ANYAJEGYET MAGAS FAKTORSZÁMÚ NAPTEJJEL. Az oka egyrészt, hogy azok az anyajegyek, melyek kidudorodnak a bőrünk felszínéből nagyobb eséllyel éghetnek meg, mint a környező bőrfelületek, másrészt az ilyen anyajegyekből alakulhatnak ki daganatos elváltozások, így ezeket mindig védenünk kell az UV-fénytől.

Nem csak napozáskor vagy szoláriumozáskor van erre szükség, de ha az arcunkon, nyakunkon, lábszárunkon van ilyen anyajegy, ami állandóan ki van téve a nap fényének, akkor egy egyszerű nyári séta alkalmával is hasznos lenne megszokni, hogy egy kis UV-szűrős krémmel bekenjük.

Akinek több "A" típusos anyajegye van, annak nem tanácsos napozni és szoláriumozni sem.
Az "A" típusos anyajegyek jellemzői: sokszínű, asszimatrikus, nagy méretű - 6 mm-nél nagyobb átmérő, szabálytalan szegélyű, előemelkedik a bőr felszínéből.

Fontos, hogy mindenki, még az is, aki napozni vagy szoláriumozni egyáltalán nem szokott, ismerje az anyajegyeit, és időnként ellnőríztesse azokat bőrgyógyásszal.

Figyelni kell a változást! Ha egy anyajegyünk változik, nőni kezd, elszineződik, a szélei megváltoznak, kisebesedik, váladékozik, esetleg vérzik, MINDIG MUTASSUK MEG EGY BŐRGYÓGYÁSZNAK!

Napozás és szoláriumozás után pótolni kell a folyadékot!

Szoláriumozás után fontos a folyadékpótlásra is gondolni, a szoláriumban lévő meleg miatti folyadékvesztés és a bőrünk jobb kondíciója miatt is. Akinek alacsony a vérnyomása, az fokozottan figyeljen erre oda. Ők válasszák inkább a fekvő szoláriumot.

Használj szolárium kozmetikumokat

A szoláriumkozmetikumokat speciálisan szoláriumozáshoz fejlesztették ki, segítségükkel mélyebb, tartósabb barnulás következik be rövidebb idő alatt. Egy barnulási periódus során 30-40 %-kal hatékonyabban barnulhatunk szoláriumkozmetikummal, mint a nélkül. Ennek az az oka, hogy különböző hatásmechanizmusaik által több pigment keletkezik illetve természetes pigmentet visznek be a bőrbe. De használatuk nem csupán az eredményesebb barnulás érdekében fontos, hanem azért is, mert a szoláriumozás ideje alatt védelmet nyújtanak az UV fény nem kívánatos hatásai ellen. Hatékonyan megkötik a szoláriumozás során keletkező szabadgyököket, akitív ápoló, hidratáló összetevőik pedig táplálják a bőrt, elősegítve ezzel az UV fény eredményesebb hasznosulását. Anti-aging hatóanyagaik segítségével megelőzik az apró ráncok kialakulását. Szoláriumkozmetikum használatával elkerülhetjük a jellegzetes „szoláriumszag” kialakulását is. Kellemes, erőteljes illatuk hozzájárul ahhoz, hogy a szoláriumozás még kellemesebb élmény legyen. Ezek a kozmetikumok nem tartalmaznak fényvédőt, ezért napozáshoz nem használhatók!
Bővebben ITT olvashat a szolárium kozmetikumok típusairól, hatásáról.

Bőrünk ápolása, hidratálása a mindennapi rutin fontos része, különösen akkor, ha napozunk / szoláriumozunk. A barnulás tulajdonképpen a bőr UV fény hatására bekövetkező természetes védelmi reakciója, melynek következtében a bőrünket fedő szaruréteg megvastagszik és felületi vízhiány léphet fel. A bőr feszességéért felelős kollagén rostok szerkezete megváltozhat, ezzel a korai öregedés jelei láthatóvá válhatnak. Ezért nagyon fontos, hogy megfelelően ápoljuk bőrünket.
A szoláriumozás utáni készítményeket a két szoláriumozás között kell használni reggel és/vagy este, a hagyományos testápoló helyett. Az bennük található antioxidáns hatóanyagok (Aloe Vera, tea kivonatok, A-vitamin, C-vitamin, uborka-kivonat, stb.) segítenek a szabadgyökök megkötésében és ápolják a bőrt. Ha egy szoláriumozó normál testápolót használ a mindennapos bőrápolásra, akkor fontos arra odafigyelnie, hogy szoláriumozás előtt kerülje az UV-szűrős termékek használatát, különben sose fog lebarnulni. A bőrradír (Peeling) kezelés után közvetlenül nem ajánlott szoláriumozni, mivel a bőrünk elhalt szarurétegét távolítottuk el általa, felfedve így olyan bőrterületeket, melyek ezidáig még nem voltak közvetlen kitéve az UV-fénynek, így a bőrünk ilyenkor hajlamosabb a leégésre.

Ne viselj sminket, ékszereket szoláriumozáskor!

Szoláriumozás előtt a smink, parfüm eltávolítása a bőrünkről azért fontos, mert ezek a kozmetikumok egyrészt tartalmazhatnak UV-szűrő hatóanyagot, ami által nem fog a bőrünk lebarnulni, hiába szoláriumoztunk, illetve a meleg hatására kitágult pólusainkba beszívódva eltömíthetik azokat, ezáltal pl. miteszert okozva. Sőt akár súlyos allergiás reakciót is kiválthatnak. A szoláriumozás idejére magunkon hagyott ékszer helyén szintén fehér folt marad, illetve azok a melegtől átforrósodva megégethetik a bőrünket.